De ce se strica o cutie de viteze si cum reduci riscurile de defectiune

O cutie de viteze, ca orice alt mecanism, va avea in timp, o uzura ce va duce la defectiune. Tot ce se poate face e prelungirea duratei de viata a cutiei de viteze printr-o intretinere regulata si reparatii. In acest articol vom incerca sa va oferim informatii utile despre intretinerea cutiilor de viteze.

Ce trebuie sa stim despre cutia de viteze?

Este important sa stim ca doar datorita cutiei de viteze, vehiculele pot circula cu viteze diferite si in directii diferite. Toate vehiculele au nevoie de sistem de transfer si implicit o cutie de viteze care sa transforme forta motorului in miscarea rotilor.

Indiferent daca ne referim la o cutie manuala sau automata, ambele au un mecanism bazat pe un ansamblu de pinioane. Aceste pinioane fac transferul de miscare pe diferite rapoarte, asigurand astfel miscarea vehiculului in anumite viteze.

Pentru a limita uzura datorata frictiunii dintre piese si pentru reducerea temperaturii de lucru din cutie, mecanismul functioneaza intr-o baie de ulei. Uleiul avand proprietati de protectie a pieselor, reduce frictiunea si temperatura de lucru, asigura protectia pieselor in timpul functionarii.

De ce se strica cutia de viteze?

Principalul motiv de defectionare a unei cutii de viteze este uzura pieselor din aceasta. In majoritatea cazurilor, dupa desfacerea unei cutii de viteze, putem gasi unele piese care prezinta urme de uzura, zgarieturi sau colorari (calirea pieselor). Acest lucru inseamna ca acele piese sunt uzate si pot provoca la randul lor defectiuni pe alte piese.

Cauzele unei defectiuni pot fi:

  • Uzura pieselor din mecanism
  • Protectia insuficienta a pieselor, lipsa de ulei sau ulei uzat

A lasa piese cu probleme intr-un mecanism este ca si cum am accepta uzura exagerata provocata de aceasta pieselor cu care conlucreaza. Acesta este si motivul pentru care de fiecare data recomandam schimbarea pieselor care prezinta urme de uzura fizica.

Chiar daca pe suprafata unei piese nu vedem urme fizice dar observam pete de culoare datorate procesului de calire, aceste piese la fel trebuie schimbate. Acest lucru inseamna ca piesa a fost supusa unei temperaturi ridicate datorita careia a devenit casabila. Se pot rupe bucati din piesa calita, care la randul lor pot provoca pagube substantiale altor piese din mecanism.

Ce inseamna intretinere regulata?

Orice mecanism, datorita modului de functionare, are o anumita uzura care in timp duce la defectiuni. Este absolut normal ca mecanismul unei cutii de viteze sa se strice. Insa conteaza dupa cat timp de functionare se strica.

Singura protectie a pieselor este data de uleiul din cutie care are rol de lubrifiere si de racire a pieselor. Calitatea sau cantitatea uleiului din cutia de viteze are un rol important in protectia pieselor din mecanism.

Astfel putem spune ca prima si cea mai importanta regula in protectia mecanismului cutiei de viteze este sa ne asiguram ca piesele din mecanism sunt suficient de bine protejate de ulei, in timpul functionarii.

Se verifica periodic cantitatea si calitatea uleiului din cutie sau pompa de ulei daca vehiculul este dotat cu asa ceva. Daca este nevoie, se schimba uleiul pentru ca acesta sa ofere maximum de protectie pieselor din mecanism, prelungind astfel durata de viata a mecansimului cutiei de viteze.